Smygstarta inte!

Jag vet att det funnits semlor i affärerna sen innan jul. Och ja, jag kan tänka mig att saffranssemlor måste vara något av det godaste som finns. Men det bär mig SÅ mycket emot att ens tänka tanken att testa, så det tänker jag inte göra.

Däremot tror jag att jag ska göra en inverterad variant av det där förtappade bakverket nästa december. Jag brukar göra en sorts släta adventsbullar med mandelmassefyllning och det blir ett ganska stort hålrum i dem. Och det är INTE samma sak som en saffranssemla om man tar en tunn tyll och fyller dem med grädde. INTE. Det bara råkar vara precis samma ingredienser.

Men det tar vi i december. För man får inte äta adventsbullar nu, och inte heller semlor. Bara så ni vet.

böter

29 reaktioner på ”Smygstarta inte!

  1. Å skit då åker jag dit har ätit både saffranssemla innan jul (gudomligt goda) å semla i helgen. Men den sista var för sonens skull han flyttar ju till England i 6 månader och semelälskare som han är var han ju tvungen att få en i år iallafall.
    Tråkiga är nu när sonen flyttat att maken inte alls är lika förtjust i semlor så jag får testa stans alla konditorier själv för att hitta årets godaste. Vi började med fjolårets vinnare å dom gör lika goda i år också mums mums

  2. Fast där tycker vi alldeles olika 🙂 Själv kommer jag att glatt äta f o m i morgon, tror jag. Och den sista för säsongen hugger jag in på 17 februari som är fettisdagen i år.

  3. Vad kul – nu skulle jag dela med mig av ett exakt datum och berätta för er alla om när de hårda restriktionerna kring semlor hävdes – och så finner jag att hur man än googlar på ”semla”, så handlar hälften av träffarna om ”Selma”. Lagerlöf, dårå.

    (Och intet svar fann jag heller.)

    • Och vad roligt att se dig här inne – jag smygläser hos dig emellanåt men har aldrig tagit mig för att kommentera.

      Vem av oss ringer jordbruksverket (måste väl vara gamla jordbruksnämnden?) och tar reda på det? Jourhavande biolog har jag ju hittat, men inte jourhavande jordbruksverkare. 😉

  4. Jag vill bara ha mandelmassan så jag slipper på detta vis oroa mig för böter, ha ha! En idé – om man har alls ingredienserna på en tallrik framför sig men inte har ”monterat ihop semlan”, då borde det inte räknas som en semla och då kan man alltså äta utan att riskera böter! Ouf vad smart jag är! 😜✌️👏

    • Nä, försök inte, då kallas det ”Demonterad fastlagsbulle” och blir haute cuisine istället. Har du inte sett hur de gör på Masterchef?

      Jag undrar om jag inte måste göra demonterade fastlagsbullar i år. Det kan bli snygga bilder. :p

      • Haute cuisine? 😳 Åh fan! Har inte sett Masterchef så det förklarar nog min okunskap. Well, I tried! 😂😂😂
        Ser fram emot bilderna.

      • Oh dear. Hur kan man INTE? *slår mig för pannan* Här tittar vi på det så envist att det är Miniors och Juniors favoritlek: ”Maaammma, KAN inte jag få göra en mystery box till middag??” (Jo, det är sant. Det solkiga på guldkanten är att de inte förstått att de måste städa köket efter sig.)

        Men på allvar, uttrycket finns.

  5. Men – STÄDAR dom köket i Masterchef? Är det Monica som gör det tro? Ja, jag tittar frenetiskt.
    Lätt anknytning till ovan – saffran – på Gotland äter man saffransbröd året runt. ‘Vi är alla gotlänningar ‘ kanske kan vara ett slagord?

  6. Pingback: Inverterad semla | Granntanten

  7. Pingback: Semla, fastelavnsbolle, vastlakukkel, semmel, simila

  8. Pingback: Semla, fastelavnsbolle, vastlakukkel, semmel, simila | Hötorgshallen

Lämna en kommentar