Förlåt!

Förlåt, kära magister B!

Jag borde verkligen inte smitit från den där fysiklektionen! Jag tror egentligen inte att det var många fysiklektioner jag smet från, för jag gillade dig fast du blängde över valrossmustaschen och vände fram papperskorgen till de syndare som var våghalsiga nog att ha tuggummi på dina lektioner, men den här måste jag ha missat.

Nu, lite såhär i efterhand, vill du förklara för mig hur det kan vara så kallt som minus fem, och vattnet ändå ska komma i flytande form? (Och när jag ändå frågar, ska jag ta bilen, båten eller skridskorna nu när jag ska in till stan?)

regn

17 reaktioner på ”Förlåt!

  1. stod på en marknad i Lycksele för många många år sedan då vi hade -25 å regn, bilen hade flera cm tjockt ispansar på rutorna å dunjackorna frös ihop helt knäppt man trodde det var ett dåligt skämt

  2. Haha jag missade många lektioner och så även denna..
    Min lärare hade alltid en klump med något salivliknande mitt på underläppen liksom. Det hade nog blivit en liten håla med tiden. När han blev arg (vilket han blev ofta) flög klumpen iväg. En gång landade den på mig. Sedan dess tog jag inte honom på allvar längre..

    • Magister B tog alla på allvar. Och alla tog magister B på allvar. For sure, liksom. Jag undrar om han lever fortfarande, han var en toppenfarbror. Skitgammal redan då, bergis 43 eller nåt sånt. *host*

  3. Underkylt regn. På nåt sätt så lyckas nederbörden hålla vätskeform ända tills den träffar underlaget och då slår det om och blir is.

    Skridskorna låter som en bra idé. (Utom i backar!!)
    Vad tror du om broddar och spark? Då har du ju nåt att hålla dig i.

    • För att nån körde ner snön i backen och det tinade och frös på innan det kom vatten på igen? Så har vi det ofta här på grusvägen framåt mars.

      Sa jag att jag köpte nya hakkapeliitta-däck förra vintern? Nu går plastpulkan finfint även på glansis.

  4. Det ska visst till en hel del minusgrader för att vattnet i vattenfall som Niagarafallen saktar ner och blir till is.
    Sedan kan man vända på det också och undra varför vattenfallet i sista Hobbit-filmen är helt i is medan inte alla krigare har vantar eller mössor på sig samt inte verkar frysa lika mycket som jag skulle göra ifall det var så kallt…

    • Det har bergis med flödet att göra! Naturligtvis! Välkommen ur garderoben och tack för tankeöppningen!

      Nu verkar det märkliga fenomenet vara uppskjutet till imorrn em istället – tyvärr eftersom jag måste ut och åka i tjänsten då. Jag får återkomma om huruvida det blev ett niagarafallsskyfall såhär mitt i vintern eller så kanske yr.no skjuter det vidare framför sig.

  5. Min första tanke var att ”du kollade ju på YR” , läste kommentarer & tänkte att det inte bara är jag. Sen blev det allt för verkliga (tråkiga) resonemang.

    Btw jag har en fyrhjulsdriven Audi med hakkapelitta dubb så jag kommer fram även om det tar tid (vilket det lätt är värt) och visst är hakka däcken bara så underbara!

    • Löööv’em! Det var som att åka plastpulka innan jag skaffade dem. På riktigt. Kurviga grusvägar med nerkörd snö som tinar, fryser och så lite regn på det – man behöver riktiga däck. Eller skridskor.

Lämna en kommentar