Till Paris, till Paris ska jag rida på en gris!

Nä, kanske inte.

Men det är dags för mammaweekend i höst, som vanligt, och den blir extended version. När Junior blev 15 fick han en New York-resa av sina gudföräldrar. Det kommer inte Minior få, för där gäller andra relationer och andra regler och det är helt okej. Vad som inte känns okej är att hon får annat/mindre för att hon fick andra faddrar. Alltså blir mammaweekenden extended för att kompensera Juniors resa.

Minior har valt la France.

France (1)

I slutet av oktober ska vi dit och nu letar jag resa. Eller framför allt hotell tror jag. Det verkar som att man kommer fram ganska sent om man åker ett inte apdyrt plan och jag vill gärna bo typ mellan Montmartre och Gare du Nord. MEN. Men jag har en aversion mot stora tågstationer i stora städer. Där är det en massa bus. Och jag är helt enkelt skraj för att det ska hända dumheter om vi dräller in på Gare du Nord vid elvatiden en fredagkväll. Jag hade varit på min vakt på Centralen fast jag är född och uppvuxen i Stockholm. Jag hade inte undvikit stället om det var nödvändigt att vara där och jag hade inte varit rädd, men jag hade varit på min vakt.

Hur är egentligen läget där vid Gare du Nord? Sist jag var i environgerna var ju Hansominte med och det är en sak att gå en hel familj (antagligen på lite mer normal tid dessutom, jag minns inte hur vi tog oss in till stan ens eller vilken flygplats vi landade på) och en annan att gå medelålders tant och femtonårig dotter.

Vi ska göra minst en heldag på Disneyworld (igen) men vad ska vi göra mer? Sacre Coeur och Eiffeltornet och Louvren är gjort. Sniglar ska vi inte heller äta igen.

6 reaktioner på ”Till Paris, till Paris ska jag rida på en gris!

1. Åh – Paris! Älskar Paris. Måste tipsa om Sainte-Chapelle. Lite svårt att hitta till men väl värt ett besök. Googla 🙂
    Vi har alltid bott centralt men är ju två vuxna som reser så tyvärr inga hotelltips från mig.

• Nu får jag googla för det vet jag inte vad det är. =)

Alltså, i Rom känner jag mig alltid tvärtrygg – men INTE i området kring Termini (stationen). Paris kan jag inte lika väl.

2. Jag älskade Paris när vi var där på bröllopsresa & jag längtar tills vi kan åka tillbaka till Disneyland med vår dotter!
    Men alltså Notre-Dame, den kan ni ju inte missa. Jag kände det som att Quasimodo eller Esmaralda skulle komma gåendes närsom.
    Vilken vacker kyrka!

Vi åkte en båt tur & det var också häftigt.

• Notre Dame gjorde vi sist. Glömde räkna upp den. =)
      Disney world med barn är skethäftigt. Och roligt att hon vill tillbaka fast hon kommer ha fyllt 15. SOM vi kommer ha skoj!

3. Ja du, när vi var i Paris för 15 år sen hamnade vi på ett skithotell nära Place de la Concorde, men det var ju centralt. Trodde 3 stjärnor var ungefär samma överallt men icke. Det bästa man kan säga är väl att vi bodde under takåsarna i Paris. Resten lämnar vi därhän. Det blev en chock att komma in till det hotellet efter ett par dagar på Disney Worlds 5-stjärniga. 😀
    De dagar vi var i Paris körde vi också igenom alla turistställen som du räknar upp plus museet som ligger i en f.d. järnvägsstation (kommer inte ihåg vad den heter just nu). Om hon är konstintresserad så är väl Louvren värt ett återbesök för där finns ju hur mycket som helst. Annars är ju det där med att bara gå omkring och upptäcka små cafe’er, restauranger och affärer aldrig helt fel. Lafayette (varuhuset) var dyrt kommer jag ihåg.
    Järnvägsstationen har jag tyvärr inte heller koll på så där är jag ingen hjälp heller.
    Föredrar ju Rom och London rent generellt så därför drar maken och jag till Berlin om en månad. 😉
    Ser fram emot reserapporten sen. ❤

• Den kommer i november. =)

Vi har valt ett **+-hotell så det lär inte vara flådigt, men det har hyggliga recensioner på Tripadvisor, så jag vågade ändå, och det var bara några kvarter från Gare du Nord. Tyvärr fegade jag med att boka när jag var ensam hemma så biljetterna gick upp 1200 kr/pers och det suuuger. *s* Nästa gång ska jag vara modigare. Det lustiga var att jag har tydliga minnesbilder av att hotellet låg närmare Montmartre när jag tittade de där första gångerna. Oh well, det var bättre läge den här gången. :p Och så hittade jag flyg som gör att vi kommer fram på förmiddagen istället för runt 23 på kvällen, vilket känns otroligt mycket bättre. Jag är inte tillräckligt bra på karate för att var helt trygg än. :p